Sök
var returnUrl = webHelper.GetRawUrl(Context.Request);
All Categories
    Menu Close

    BMW E30 M20B27 turbo

    BMW E30 M20B27 turbo

    Detta är mitt eget sidoprojekt som jag arbetar med lite vid sidan om. Bilen är aldrig riktigt på vägen eftersom den ständigt byggs om - För att göra den snabbare. ;) Jag köpte bilen Julen 2012 och våren 2013 lackades den om – så den gick att titta på.

    Det körde med Megasquirt när jag fick det. Den ersattes ganska omgående med en Vems motorstyrning och ett nytt ledningsnät .
    Kör med:
    T3 / T4 turbo till 400 hk. .
    Topplockspackning på 2 mm.
    För riktigt bra smörjning och oljetryck använder jag Sunoco 10w60 olja och Danco oil Tec2000

    Köra med 325 hk. Sommaren 2013 åkte jag till DHB och en resa till Rudskogen motorcenter i Norgen - Superhäftigt. Kan verkligen rekommenderas. :) Jag blev emellertid lite för ivrig och hade lite svårt att hålla igen - Det resulterade i 21 minuter med full gas runt banan och allt för varm olja. :) Så när jag kom hem var motorn inte i så gott skick..;)

    Det blev till ett nytt 325 topplock med överdimensionerade ventiler, portade och gjorda 100% i ordning, liksom en ny 2,7 liters ETA-motor.

    Det ursprungliga insugningsgrenröret var jag inte särskilt stolt över - Så jag började ombyggnaden till Jenvey spjällhus och en specialframställd plenumkammare. Det var ett mycket stort projekt som tog nästan hela 14 dagar på heltid. Men nedan kan resultatet ses.

    Ovanför ser du det superläckra V-bandmontaget av rostfria rör till den aluminiumreduktion som är gjord. Specialgjord i CNC svarv

    Systemet med spjällhus och CNC svarvade trattar invändigt fungerar perfekt!

    Med 375 hk var jag i Skive och körde 402 m, vilket bilen gjorde på 13,373 sek och 179,6 km / h utgångshastighet.

    Efter ombyggnad och justering av motorstyrningen är den på 375 hk. och har ett fint moment, vilket resulterar i att växellådan rasar och en ny måste dit. Det blir en 525 TDS växellåda med en kardan från en E36 328I - tidig modell. Den har något lägre utväxling, men passar fint för en 402 meter eftersom den har en topphastighet på ca. 235 km. i 5-e växeln.

    Kommer för närvarande gillar att köra med Boost in Gear (dvs jag kan bestämma hur mycket laddningstryck det kör i alla växlar) eftersom jag då kan undvika för mycket hjulspinn i första och andra växeln på en 402 meter.

    För att kunna göra boost in gear skall man ha speed input från de hjul som inte drar. Här har jag använt ABS-signalen från vänster framhjul. Från början var det dock lite problem med signalen. Men det var p.g.a. det var gammalt och rostigt, så det måste rengöras. Signalen som kommer från hjulet är en induktiv signal och måste därför konverteras till digital. En liten modul monteras på innan den kommer in i motorstyrningen. Sedan kan du kalibrera hur snabbt bilen kör i olika växlar och varv - och därmed kan styrningen beräkna vilken växel den kör i.

    Jag har för närvarande. (09-09-14) lyckats köra den med 2 olika laddningstryck. Cirka 1 bar vid lågt laddningstryck och 1,3 bar vid högt laddningstryck. Det ger 355 hk. och 401 hk.
    Detta borde nog göra att jag lättare kan hålla den i 1: a och 2: a växeln?

    Något som är värt att notera är att när man kör med laddningstrycksreglering kommer laddningstrycket något före och ger mer effekt. Det kan du se på den röda linjen, den är längre upp snabbare än den svarta. Det beror på att inget tryck kommer till aktuatorn, som är bättre på att hålla wastegaten helt stängd och spooler på laddningstrycket något före!

    Jag kommer att uppdatera de närmaste dagarna eftersom jag håller på att göra den klar för Vandel. Följ med. !

    Ses vi i Vandel den 20-09-2014?

    Kommande projekt är att testa E85 och bygga upp launchcontrollen. Samt att göra undervagnen bättre.

    Därefter är det vinter och då skall en större turboladdare byggas på. Då borde den komma upp i 500 hk. nästa år.


    Uppdatering 18-09-2014

    Montering av AEM tändning/tändspolar

    Hade lite problem eftersom det fanns mycket störningar i kabelnätet och jag kunde inte få Wheelspeed-sensorn att fungera som den skall. Kopplade på scoopen och kunde konstatera att det var störningar. Beställde 6 stycken AEM tändspolar hem med inbyggt slutsteg så att inga störningar kunde komma därifrån till lådan. De monterades på det ursprungliga ventillocket så att endast mycket små tändkablar behövdes. Efter monteringen gick wheelspeed input helt perfekt. Nedan kan du se bilder under monteringen.

    Som du ser på bilden nedan har jag inte flyttat vakuumfördelaren ännu, så det ser lite stökigt ut.

    Det är otroligt många kablar som skall monteras på dessa tändspolar - 5 kablar i vardera - detta för att styra induktionsspänningen bort från motorstyrningen.

    Och slutresultatet såg ut så här. Tycker själv det ser super läckert och snyggt ut när det bara vad det som krävdes. Dessutom har jag även flyttat vakuumfördelaren under det specialtillverkade insugningsgrenröret.

    Boost in Gear fungerar perfekt !!

    Så... Nu fungerar det äntligen med boost in gear - och så kul den var att köra!

    Nu när jag inte har problem med störningar fungerar wheelspeed perfekt. Detta innebar att endast inställning av motorstyrningen skulle göras om. Jag har gjort en tabell med önskade laddningstryck i alla växlar och sedan hur mycket 3-vägsventilen skulle arbeta.

    Nedan kan du se hur jag styr laddningstrycket med boostventilen - allt sker elektroniskt med hjälp av Vems motorstyrning. Dock kommer det normalt inte att stå 100% i alla tabeller, men p.g.a min wastegate fungerar det annorlunda. Emellertid kan motorstyrningen skruva ner ventilen om laddningstrycket överstiger det laddningstryck som jag har ställt in som "target".

    Nedan ser du vilket laddningstryck motorstyrningen skall försöka nå – d.v.s. 1,1 bar i första och andra växeln och sedan 1,36 bar i alla andra växlar.

    Så med andra ord… Allt verkar perfekt. Den spinner inte i andra växeln och därför skulle jag vilja komma från något snabbare.

    Nya Toyo R888 slicksdäck monterade

    För att få ett bättre grepp valde jag att beställa nya däck. Valet föll på ett superkänt slicksdäck - Toyo R888, ett billigt slicksdäck som man också får använda på vägarna i Danmark. Så snart däcken var monterade, var jag tvungen att testa, jag har ju aldrig kört slicksdäck förut - Så jag blev faktiskt lite besviken, jag förväntade mig att de bara skulle klistra fast. Och det gör de också! Skulle bara ha värmt upp dem riktigt bra först och kört lite mer på dem, eftersom det är som om de bara till en början skulle köras in.

    Så nu har jag fått boost in gear att fungera så att det kör bara med 0,9 bar i 1: a och 2: a växeln och ca 340 hk. då gör den inte hjulspinn i 2: a växeln, utan till 400 hk och 470 nm. Så borde det räcka långt när man bara använder den till 402 meter. Och så blir det nog ett par ballongdäck nästa år. : P

    Förhoppningsvis kommer det lite video upp som ni kan titta på efter helgen .. :)

    Se vilka delar vi har för att trimma BMW.