Din varukorg är tom.
Ventiler och systemet runt om har stor betydelse för hur många varv en motor kan göra. Original ventilfjäder är inte framställd för att ta många varv, eftersom den styva ventilfjädern tar mer effekt samt trycker hårdare på kamaxeln. Om du har en mycket styv ventilfjäder, skall du köra med hög tomgång eftersom oljefilmen som finns på kamaxeln annars kan brytas.
Men en styvare fjäder låter dig köra med fler varv på motorn eftersom ventilerna kan flyttas snabbare. Om fjädrarna inte hinner stänga ventilerna, börjar de "flyta" eller i värsta fall träffa kolvarna och förstöra motorn.
Om du släpper efter lite på dina ventilstammar genom att vrida några av dem får du ett högre flöde in i motorn och du behöver inte så mycket fjäderkraft för att flytta ventilen snabbt. Ventilen och ventilsätet kan bearbetas så att det blir högre flöde. Här skall du prata med företaget som ska bearbeta toppen.
Om du bygger en turboladdad motor, skall du inte ta för mycket material från stammarna eftersom en turboladdad motor utvecklar mer värme. Värmen skall föras upp genom ventilsätet och ventilstammen i toppen. Insugningsventilen är inte värmebelastad lika hårt som avgasventilen, den kyls ner av såväl insugningsluften som bränslet. En avgasventil kan endast kylas ner genom ventilsätet och stammen, och den blirmycket påverkad av värmennär den öppnar sig för avgaserna som fortfarande är i förbränning.
Kom ihåg att ha ett nyslipat ventilsäte så att det sluter tätt.