Vi har arbetat riktigt mycket med trimning av BMW i ett antal år – T.ex. BMW e30, BMW e36, BMW e46 BMW e60, o.s.v. Det vill säga att vi har många erfarenheter av att bygga motor och turbokits på motorerna som, till exempel sitter i dessa bilar. (M20, M30, M50, M52, M54, S54, o.s.v.) Vi har byggt motorn och turbokittet från grunden med allt som skall användas och vi kan hjälpa dig på vägen med råd och vägledning med din ombyggnad av ditt trimningspaket samt inköp av alla nödvändiga delar.
Trimning av BMW M20 motor
M20 motorn är den första motorn vi har byggt på, allt från kompressorsats, spjällhus och turbokit. M20 motorn är mycket slitstark och klarar lätt av 0,7 bars laddningstryck utan att göra något åt motorn. Om du vill ha mer effekt kan du sätta ARP toppbultar i motorn med en förstärkt toppackning. Då kan du köra med ca 1,1 bars laddningstryck. En bra inställning kan vara att använda en 2,7 liters "ETA motor" tillsammans med en M20B25 topp. Toppen skall svetsas vid vattenkanalerna så tidigt som vid 400 hk. Med en sådan installation har man gjort effekter upp till ca 500 hk. Om du vill ha mer effekt och säkerhet skall du montera smidda kolvar och H-profilkolvstänger, dessutom kan du använda en M21 oljepump vilken ger 30% mer olja, samt sätta in brickor vid fjädern för att öka oljetrycket. (det visst en 5-krona som går åt för det.) Har själv gjort med turbokittet nedan som gjorde 401 hk. (se referenser).
BMW M50 trimning
M50 motorn i BMW e36 används otroligt mycket för trimning och är en mycket hållbar motor. Liksom M20 motorn tål den utan några som helst problem 0,7 bars laddningstryck utan att behöva röra motorn. 1.1 bar genom att byta toppackning och bultar. Ett riktigt bra val är att använda en motor utan Vanos och det skall vara originaltopp eftersom de är mycket hållbara.