Motordelar
När du bygger en motor skall du vara säker på att ha en bra utgångspunkt med ett solitt motorblock. Det skall kunna tåla önskad effekt, eller kunna uppgraderas för att kunna tåla önskad effekten, t.ex. genom att montera en stressplatta i botten av motorn vid lageröverfallen. Var även uppmärksam på om blocket kan kylas ner ordentligt så att de sista cylindrarna inte är varmare än de främre.
Vevstake som sitter i motorn har en bestämd slaglängd, denna kan ökas i speciella fall, men det är inte något mana bara gör. I vissa fall kan du dock hitta en vevstake från t.ex. en dieselmotor som kan ha en längre slaglängd. Dock skall du vara uppmärksam på att du inte får överskrida kolvhastighet på 20 m/sek, motoroljan förlorar därmed sin smörjförmåga, vissa motoroljor kan vara gjorda för att hantera högre kolvhastigheter. Slaglängden på vevstaken utgör grunden för motorvolymen tillsammans med cylinderborrningen. Du kommer ofta att byta kolvstakar eftersom de är gjorda av gjutjärn och inte är perfekt utformade för varvtal och hög belastning mellan kolv och vevstake. Om motorn behöver ta fler varvtal än standard, skall du se till att den åtminstone är balanserad ordentligt och hållbar nog, ofta kallad en smidd vevstake. Det finns fler möjligheter att uppgradera den ursprungliga vevstaken som till att vara smidd, men vi kommer inte att gå närmare in i det här.
Om du vill ha mer effekt och varvtal skall du ofta också ha smidda kolvar monterade. Smidda kolvar är framställda av annat material samt ofta också lättare än originalkolvar, och därför kan hantera mer förbränningstryck, liksom högre stopp-/startkraft som kolven har i vardera änden av cylindern.
Vid montering av nya motordelar skall motorblocket vara planslipat, cylindern skall borras upp, och det kan vara en bra idé att balansera svänghjulskoppling och vevaxel ihop. En bra idé kan också vara att kontrollera vevstakens lageröverfall så att vevstaken går runt fint. Du kan låta ett motorrenoveringsföretag att plocka isär motorblocket åt dig eller så kan du göra det själv. Rengöring av motorblocket efter borrning måste alltid utföras av cylinderföretaget som utför borrningen, annars kan du inte vara säker på att all smuts är borta, den kan sitta långt inne i små gömslen. Vi rekommenderar att företaget som utför renoveringen också står för att plocka ihop motorn och därmed har du garantin på plats. Du skall dock komma ihåg att det finns både bra och dåliga företag – undersök på diverse forum eller fråga bekanta och vänner.
Vevstake som sitter i motorn har en bestämd slaglängd, denna kan ökas i speciella fall, men det är inte något mana bara gör. I vissa fall kan du dock hitta en vevstake från t.ex. en dieselmotor som kan ha en längre slaglängd. Dock skall du vara uppmärksam på att du inte får överskrida kolvhastighet på 20 m/sek, motoroljan förlorar därmed sin smörjförmåga, vissa motoroljor kan vara gjorda för att hantera högre kolvhastigheter. Slaglängden på vevstaken utgör grunden för motorvolymen tillsammans med cylinderborrningen. Du kommer ofta att byta kolvstakar eftersom de är gjorda av gjutjärn och inte är perfekt utformade för varvtal och hög belastning mellan kolv och vevstake. Om motorn behöver ta fler varvtal än standard, skall du se till att den åtminstone är balanserad ordentligt och hållbar nog, ofta kallad en smidd vevstake. Det finns fler möjligheter att uppgradera den ursprungliga vevstaken som till att vara smidd, men vi kommer inte att gå närmare in i det här.
Om du vill ha mer effekt och varvtal skall du ofta också ha smidda kolvar monterade. Smidda kolvar är framställda av annat material samt ofta också lättare än originalkolvar, och därför kan hantera mer förbränningstryck, liksom högre stopp-/startkraft som kolven har i vardera änden av cylindern.
Vid montering av nya motordelar skall motorblocket vara planslipat, cylindern skall borras upp, och det kan vara en bra idé att balansera svänghjulskoppling och vevaxel ihop. En bra idé kan också vara att kontrollera vevstakens lageröverfall så att vevstaken går runt fint. Du kan låta ett motorrenoveringsföretag att plocka isär motorblocket åt dig eller så kan du göra det själv. Rengöring av motorblocket efter borrning måste alltid utföras av cylinderföretaget som utför borrningen, annars kan du inte vara säker på att all smuts är borta, den kan sitta långt inne i små gömslen. Vi rekommenderar att företaget som utför renoveringen också står för att plocka ihop motorn och därmed har du garantin på plats. Du skall dock komma ihåg att det finns både bra och dåliga företag – undersök på diverse forum eller fråga bekanta och vänner.
Kolvhastighet (m/sek) = slaglängd x 2 x o/m / 60 000.
Här hittar du allt i motordelar för bilar online. Vi har alltid bra erbjudanden till dig, och om du inte hittar det du är ute efter, är du mycket välkommen att skriva till oss och vi kommer att göra allt för att ta det hem önskade delar till dig. Nedan kan du se alla motordelar för bilar här på webbshopen.
Sortering
ACL - Vevaxellager VAG 1.8T / 2.0 TFSI - 5M1644H-STD
1.00139.07-5M1644H-STD
1 set.
675,00 (DKK) inkl moms
ACL Flexigauge PrecisionStripRed 0.051-0.152 mm. clearence (Mærkeblåt)
1.00126.02-AR-1-(RR-1)
231,25 (DKK) inkl moms
BMW M50, M52 & S50 / S52 (US Spec) - ARP toppbultar
1.00139.02021-201-4302
Bästa bultar för BMW M50, M52 & S50 / S52 (US Spec)
2.495,00 (DKK) inkl moms
Audi / VW 1.6 1.8 2.0 ACL Race connecting rod bearings 4B1606H-STD
1.00139.06-4B1606H
Audi / VW – 1.6 1.8 2.0 (2V, 4V, 5V, Turbo applications, 1983-2003)
495,00 (DKK) inkl moms
3/8 "anslutningsstavsbultar - SPA turbo
1.00204.09051
Starka bultar för H-profil anslutningsstavar eller uppgradera till original anslutningsstavar.
95,00 (DKK) inkl moms
50,00 (DKK) inkl moms
Athena Head-packning BMW M50B25 / M52B25 / M52B28 TH 2mm D84,5m - 330012R
1.00139.08051
2.375,00 (DKK) inkl moms
BMW M20 / M50 / M52 / M54 - ACL-lager för kopplingsstänger - Std. storlek - 6B1490HX-STD
1.00155.05-6B1490HX-STD
750,00 (DKK) inkl moms
K1 - BMW 135mm - H-profilanslutningsstavar
1.00138.01-005AX17135
H-profilkopplingsstänger av 4340 stål och bearbetade i CNC-maskin.
5.745,00 (DKK) inkl moms
Mercedes Benz OM606 - Connecting Rods
1.00143.05-OM606-RODS
I-beam conrods - Includning bolts - Set of 6 pc.
5.870,00 (DKK) inkl moms
VW GOLF 2.8 VR6 24V ARP CYLINDER HEAD STUD KIT 204-4VR6
1.00158.00-204-4VR6
ARP cylinder head stud kit M11 - VW Golf - 2.8 24V VR6
2.995,00 (DKK) inkl moms
BMW M20 / M50 / M52 / M54 - ACL-lager för kopplingsstänger - Std. storlek - 6B1490H-STD
1.00139.07-6B1490H-STD
750,00 (DKK) inkl moms
BMW 2.5L (M50), 2.8L (M52) & 3.2L (S52US) inline 6 - ARP Huvudstångssats - 201-5000
1.00139.03061
Bultar för nackstöd för BMW 2.5L (M50), 2.8L (M52) & 3.2L (S52US) inline 6
1.545,00 (DKK) inkl moms
BMW M52B28 2,8 Ltr 24V 6 cyl. 8,0: 1 (BTO) - 84mm.
1.00139.00-WKE119M84
WKE119M84
7.375,00 (DKK) inkl moms
Athena Head Packning BMW M50B25 / M52B25 / M52B28 TH 2mm D 87mm
1.00146.03-330014R
2.460,00 (DKK) inkl moms
Audi 1.6 1.8 2.0 ACL thrust washers kit 2T1644-STD
1.00202.03034
ACL 75-05 Volkswagen 1.0-2.0L Standard Size Thrust Washers
137,50 (DKK) inkl moms
ARP VAG VR6 2.8L & 2.9L - Toppskruvar 204-4705
1.00159.02-204-4705
Toppbultar för VAG VR6 12-ventilen
2.875,00 (DKK) inkl moms
2.500,00 (DKK) inkl moms
ARP VW 1.8 Ltr Turbo 20V M10 (utan verktyg) huvudbultkit - 204-3901
1.00139.03011
Alm. typ av bultar
1.650,00 (DKK) inkl moms
ARP VW 1.8 Ltr turbo 20V M10 (utan verktyg) HSK-ARP2000 - 204-4103
1.00139.03021
stöd Bolts
2.375,00 (DKK) inkl moms
Kometisk BMW M50B25 / M52B28 ENGINEE 85mm.070 "MLS-5 325.525.32 (1.78mm.)
1.00139.08061
WC4328-070
2.595,00 (DKK) inkl moms
2.375,00 (DKK) inkl moms
Cometic Head Packning BMW M50B25 / M52B28 MLS 85.00mm 3,05 mm
1.00139.08011
WC4328-120
2.795,00 (DKK) inkl moms
2.625,00 (DKK) inkl moms
ACL ramlager Shell BMW M20 / 50/52/54 Std. - 7M1532H
1.00122.03-7M1532H-STD
1.555,00 (DKK) inkl moms
ICON FHR Series Piston and Ring Kits for GM LS IC9988CKTS.STD
IC9988CKTS.STD
7.285,00 (DKK) inkl moms
ACL huvudlager - VAG VR6 / R32 / R36- 2.8 / 2.9 / 3.2 / 3.6L
1.00155.05-7M5532H-STD
Standardstorlek.
1.312,50 (DKK) inkl moms
ACL hovedelejer - VAG VR6/R32/R36- 2.8/2.9/3.2/3.6L -+0,25mm.
1.00145.01-7M5532H-0.25
1.312,50 (DKK) inkl moms
ACL huvudlager - Toyota 2JZ-GE / 2JZ-GTE
1.00155.05-7M8103H-STD
1.481,25 (DKK) inkl moms
1.250,00 (DKK) inkl moms
CP Piston & Ring Set for Toyota 1JZGTE - Bore (87mm) - Size (+1.0mm) - CR (9.0) SINGLE PISTON
SC7473-1
2.625,00 (DKK) inkl moms
Cometic Head Packning BMW M20B25 / B27 MLS 85.00mm 3,05 mm
1.00139.08071
WC4394-120
2.795,00 (DKK) inkl moms
Cometic TOY/LEXUS SUPRA '93-UP 87mm.051" MLS 2JZ-GTE - 1,3mm.
1.00132.01-C4276-051
Gaskets Individual
2.382,19 (DKK) inkl moms
Head Stud Kit - Nissan RN14 - M12
1.00139.03-202-4303
ARP Nissan SR20DET 12mm Head Stud Kit - 202-4303
1.995,00 (DKK) inkl moms
Athena Head-packning BMW M50B25 / M52B25 / M52B28 TH 2mm D84,5m - 330012R
1.00146.01-330015R
2.375,00 (DKK) inkl moms
ARP VW 1,8 Ltr Turbo 20V M10 (med verktyg) huvud bultsats
1.00139.02031
204-3902
2.100,00 (DKK) inkl moms
ARP M10X1.50 and M10X1.25 Stud - 134mm. - ARP-AM5.275-1LB
1.00212.04013
M10x1.5 : 25mm M10X1.25: 25mm
100,00 (DKK) inkl moms
ARP 203-2802 flywheel bolts Toyota 4AG M10 / 93-98 Supra JZA80 MKIV 2JZ-GTE (6 pcs.)
V99-203-2802
400,00 (DKK) inkl moms
Brian Crower Toyota 2JZGTE/Lexus 2JZGE 33.6mm Intake Valves - BC3300
1.00148.01-BC3300
Set of 12
2.500,00 (DKK) inkl moms
BMW M54B30 Double Vanos 3.0 Ltr 24V '98-05 E46 '99< (11.0:1) - 84,25mm.
KE324M8425
KE324M8425
10.631,25 (DKK) inkl moms
7.870,00 (DKK) inkl moms
VAG AWT - Huvudsats
1.00126.06-209-5401
Passar motorn med kedjedriven oljepump.
1.375,00 (DKK) inkl moms
VAG 1.8T 20V - A3, A4, A6, S3, TT, Golf, Passat, Octavia, Toledo
Enginekit-01
Motoruppgraderingssats för VAG 1.8T 20V - A3, A4, A6, S3, TT, Golf, Passat, Octavia, Toledo
9.000,00 (DKK) inkl moms
Wiseco TOYOTA Supra 2JZGTE 3.0L 24V(-5.3cc)(9.6:1)-BOD - 86,5mm.
1.00131.05-WK677M865AP
Pistons
12.715,66 (DKK) inkl moms
9.995,00 (DKK) inkl moms
TFIS - ARP Huvudsats - 204-5408
1.00139.02051
ARP-bult för lagring vid TFIS-motorens vev
1.475,00 (DKK) inkl moms
2JZGE / 2JZGTE - ACL-lager för kopplingsstänger - Std. storlek - 6B8100H-STD
1.00139.05-6B8100H-STD
1 set.
995,00 (DKK) inkl moms
ACL - 1.8T - Lager för anslutningsstavar - över storlek 0,25 mm. (4B1606H0.25)
1 set. Passar också 1.6L 1.8L 2.0L
495,00 (DKK) inkl moms
ACL - 1.8T - Lager för anslutningsstavar - Std. storlek (4B1606HX-STD)
1.00155.05-4B1606HX-STD
1 set. Passar också 1.6L 1.8L 2.0L
495,00 (DKK) inkl moms
ACL Conrod Bearing Shell Toyota 2JZGE/2JZGTE 0.025mm
1.00119.05-6B8100H0.025
Bearing Shells
903,84 (DKK) inkl moms
ACL Conrod Bearing Shell Toyota 2JZGE/2JZGTE 0.25mm
1.00119.02-6B8100H0.25
Bearing Shells
903,84 (DKK) inkl moms