Sök
var returnUrl = webHelper.GetRawUrl(Context.Request);
All Categories
    Menu Close

    Danmarks starkaste Citroen Saxo 416 hk.

    Trimning av Citroen Saxo när det är galet!

    Danmarks starkaste Citroen Saxo

    Har haft nöjet att följa Jan's Citroen Saxo i några år - Den har kontinuerligt renoverats och han kan inte få nog med kraft - Kommer han någonsin att vara nöjd? :)

    Prenumerera på våra nyhetsbrev och få erbjudanden, rabattkoder och trimningsartiklar!

    År 2013 byggde jag Vems motorstyrning på Jan's Saxo, den gjordes med nya ledningar så att allt var nytt och man behöver inte oroa sig för några dåliga ledningar i motorrummet. Bilen hade monterat en mindre T25-turbo som gav cirka 235 hk., så vitt jag minns. Därefter fick den en större turbo monterad - något som liknar en GT2871 där han igen var över för att få den inkörd - Här med 260 hk.


    Som ni kan se på bilden ovan, är det definitivt inte en bil man skulle kunna tro har 416 hk. De hade faktiskt pratat om att slänga in motorn i en Balingo :)

    När Jan från Frydendals Auto ringde till mig i början av januari 2015 måste jag erkänna att jag var tvungen att fråga ett par gånger om det verkligen var 2,7 bar laddningstryck han sa att han körde med - och då tänkte jag: Han är fullständigt galen ..! Men vi bestämde att han skulle komma förbi för att få den justerad och ordentligt inkörd på rullbanan. Han var tvungen att lämna återbud den fredagen vi hade kommit överens om eftersom toppen blev dålig, men inte länge efter att Jan hade monterat en ny topp kom han över torsdagen den 12 februari.

    Jan kommer från Själland och det är en lång resa - Men otroligt nog Jan körandes från Själland i Saxon - Ja - Utan en bilsläp! Men vi fick oss en kopp kaffe och pratade lite om bilen, därefter spände vi den fast på rullbanan och kopplade ihop datorn med motorstyrningen. Jag måste erkänna att jag var och är fortfarande överraskad över att det kunde köra med så mycket laddningstryck eftersom motorstyrningen inte alls var inställd för att kunna köra med så mycket laddningstryck. Jag fixade till datan och kunde börja rulla in på den. Jag fick snabbt tändningen och bränslet för att passa bra och med den nya inställningen jag hade gjort körde den med 2,3 bars laddningstryck - och när vi gjorde en mätning på den gjorde det hela 416,6 hk och 497,4 nm. med en ganska fin effektkurva - Det var häftigt!


    Med detta laddningstryck gör det hjulspinn i 3-e växeln vid 160-170 km/h. Den var här monterad med en större T4-turbo där de själva tillverkade turbogrenrör m.m.

    Men Jan var uppenbarligen inte nöjd så han ville gärna högre upp i tryck - Men status är att munstyckena användes 92% och då började en av dragaxlarna bli dålig, vilket gjorde att vi var tvungna att sluta för den här gången – Men jag tyckte att det var ett riktig fint resultat. Jag är dock säker på att Jan kommer igen med en ny och större turbo, större munstycken och allt annat som annars måste göras för att få ut ännu fler hk. Det kommer att vara kul att se honom på DHB när han kommer dit!

    Det var monterad Turbosmart laddningstryckkontroll som kopplades bort så att mätaren endast visade laddningstrycket - Vi använde Vems motorstyrning för att elektroniskt justera laddningstrycket. Ett metanolinjektionssystem med ett munstycke för 500 hk är också monterat. 2,5 tums rostfritt avgassystem med mellandämpare och ljuddämpare med en VUSS-ventil för extra bra flöde . T3T4 turbo till 480 hk. 38mm. extern wastegate med fri utblåsning. 630cc. bensinmunstycken och en 500 hk. Wallbro in-tank bensinpump. Hemagjord insugningsgrenrör med universal 70mm. gasspjäll. Motorn är en TU4JP5 1600cc. med Wossner smidda kolvar och PEC H-profil kolvstakar.


    Ovan ser du en bild av Vemstune där den ligger vid 2,43 bars laddningstryck