Sök
var returnUrl = webHelper.GetRawUrl(Context.Request);
All Categories
    Menu Close

    1,8 / 2,0 TSI

    VAG 1.8 / 2.0 TSI Tuning Guide

    - Användning av denna guide är helt och hållet på egen risk -

     

    Obs:
    ● Garantin på bilen kan försvinna helt / delvis så snart bilen är inställd.
    ● Att byta bil kan göra att den inte visas.
    ● Det kan vara olagligt att ställa in bilen.
    ● Vid inställning trycks bilen utöver vad tillverkaren har angett att bilen kan hålla. Ju mer man trycker på bilen, desto större är chansen att den går sönder.
    ● Och det finns säkert många andra sjukdomar som du kan drabbas av än de som finns på listan.

    Steg och tillhörande krav och rekommendationer. Obs:
    ● Inte alla tuners använder samma definition för de olika inställningsstegen.
    ● De tjänster som tillhandahålls kan variera från bil till bil, rullfält till rullningsfält och vilka delar som används och - i synnerhet - av ECU-inställningen.
    ● Det rekommenderas att minimikraven för de olika etapperna följs, annars ökar risken för motorskador avsevärt.

     

    Steg 0, 210 hk / 335 Nm, 98+ okt (tillhandahålls vid 192 Hk / 320 Nm)
    ● Standardbil

     

    Steg 1, 244 HP / 375 Nm, 98+ okt Min. krav:
    ● ECU-inställning

    rekommenderas:
    ● Intercooler

     

    Steg 2, 265 hk / 430 NM, 98+ okt. Min. krav:
    ● Alla min. kraven i steg 1
    ● Downpipe med sportkatalysator
    ● Intercooler

     

    rekommenderas:
    ● Back-avgas (kan krävas för att uppnå specificerad prestanda)
    ● Sportkoppling (kan behövas eftersom standardkoppling endast kan ta upp till 400 Nm).
    ● Sportluftfilter eller -inlopp (kan behövas för att uppnå angiven prestanda).
    ● Avledningsventil (kan behövas eftersom standardventilen kanske inte alltid upprätthåller turbotrycket)

     

    Steg 3 IS20: 315 Hp / 445 Nm, 98+ okt / IS38: 350 Hp / 460 Nm, 98 okt Min. krav:
    ● Alla min. krav från steg 1 + 2
    ● IS20 eller IS38 Turbo (+ nya packningar)
    ● Kallare tändstift.
    ● Tändspolar, t.ex. från Golf GTI / Golf R

     

    rekommenderas:
    ● Back-avgas (kan behövas för att uppnå specificerad prestanda.
    ● Sportkoppling (kan behövas eftersom standardkoppling endast kan ta upp till 400 Nm).
    ● Sportluftfilter eller -inlopp (kan krävas för att uppnå angiven prestanda)
    ● Avledningsventil (kan behövas eftersom standardventilen kanske inte alltid upprätthåller turbotrycket)

     

    kommentarer:
    ● IS20: Ledningarna till wastegate måste förlängas ungefär. 10 cm, eftersom avfallsporten på IS20 ligger annorlunda.

     

    Uppgraderingsdelar Nedan är exempel på delar som bör se upp för våra raser, eller tuners som erbjuder ECU-inställning.

    VIKTIGT!
    ● Kontrollera att delarna är rätt innan du köper. Det kan finnas fel i denna lista, länkar kan ändras och leverantörer kan också ändra sina produkter.
    ● Följande lista ska INTE ses som en rekommendation från de angivna delarna eller företagen. Det är bara en lista över möjliga val.

     

    ECU-inställning : Modifiering av programvaran för motorstyrning för att använda / anpassa de modifierade delarna av motorn. ECU kan innehålla upp till 2 miljoner programlinjer och tusentals tabeller som avgör hur man styr motorn (och bilen som helhet) i olika situationer. Detta är den viktigaste och svåraste delen av att ställa in bilen. En icke-professionell och skicklig tuner kan i bästa fall ändra programvaran så att bilen inte går optimalt. I värsta fall kan tunern förstöra motorn och förmodligen andra delar av bilen.

    I allmänhet görs två olika typer av inställningar:

    Anpassad :
    ● Tuningen är anpassad till den specifika bilen och de delar som är monterade.
    ● Stämning görs ofta lokalt när du testar bilen på en rullningsfält.
    ● Stämningen är oftast baserad på en grundläggande programvara som justeras enligt inställningen. De företag som utvecklar basprogramvaran utvecklar ofta mjukvara för många bilmärken och bilmodeller.
    ● Kvaliteten på avstämningen beror på kompetensen hos den lokala tunern som gör inställningen och kvaliteten på basprogramvaran.
    ● De som väljer denna typ av avstämning gör det ofta av två skäl: ○ Tror att den anpassade inställningen utnyttjar den specifika bilen och de monterade delarna bättre och i slutändan ger ett bättre resultat. ○ Ingen "anpassad" inställning har utvecklats för den inställning de vill ha. Det kan till exempel vara en speciell turboladdare.

    ● Stage3 https://stage3.dk/seat/

     

     

     

    Inte anpassad:
    ● Stämningen avslutas - av ofta stora inställningsföretag - för den specifika bilmodellen och motorn. Företagen är ofta specialiserade på att ställa in ett eller några få bilmärken. Exempelvis VAG (VW, Audi, Skoda, SEAT).
    ● Filen utvecklas för varje scen och minimikraven som ställts av företaget för det givna steget.
    ● En del av dessa inställningsföretag skriver att ECU: n i vår bil till och med kan ta hänsyn till och använda mindre förändringar som att montera uppgraderat catbackavgas och sug.
    ● Kvaliteten på avstämningen är vanligtvis på en hög nivå, eftersom företagen brukar spendera mycket utvecklingsresurser på att utveckla avstämningen för den specifika bilmodellen och motorn.
    ● De som väljer denna typ av inställning gör det ofta av två skäl: ○ Förtroende vet att det är ett stort företag som har utvecklat inställningen. ○ Tro att inställningen i slutet ger det bästa resultatet.

    ● Stage3 https://stage3.dk/seat/

     

    mellankylare:
    /intercooler-til-vw-polo-gti-audi-a1

    aspiration:

    Turbo avledningsventil :
    /forge-tsi-blow-off-ventil

    Avgas:

    Turbo:
    ● IHI IS20: /is20-06k145874l

    koppling:

    Tändspolar:

    Tändstift:

    bromsar: