Sök
var returnUrl = webHelper.GetRawUrl(Context.Request);
All Categories
    Menu Close

    Vanligt förekommande frågor om turbokit - FAQ

    Vanligt förekommande frågor om turbokit - FAQ

    Svar på ofta förekommande frågor om turbokit.



    Jag har en bil utan turbo, kan den byggas om till en motor med turbo?

    Ja, det kan man enkelt. Har byggt om många bilar med monterad turbo. Utan att ändra delar i motorn kan man vanligtvis få upp till 50% extra effekt med ett laddningstryck på 0,5 bar.



    Hur mycket kostar montering av turbokit på min bil?
     

    Priset för montering av ett turbokit beror på hur många delar som finns tillgängliga för just din bil. Därför kan det variera från 25 000 och upp till 50 000 SEK i startpris för installation av ett turbokit.

    Prisexempel:

    VW Golf 4 1.8T - Upp till ca. 300 hk.
    Startpris: 25 000 kr.

    VW UP - 50% extra effekt
    Startpris 29 000

    BMW 325I - upp till ca. 300 hk.
    Startpris 25 000

    Cherolet Nubia 1.8
    Startpris 38 000 SEK

    Bil med V6-motor för vilken det inte finns många delar tillgängliga.
    Startpris 50 000 kr

    Om du vill ha en offert för montering av turbokit på din bil, kostar det 500 kr. Avgiften återbetalas om du väljer att acceptera offerten.

     



    Jag har en VAG-bil och vill ha lite fler hästkrafter.

     

     

    VAG (VW, Seat, Skoda, Audi)

    Om du har en VAG-bil är det vanligtvis inga större problem att montera något större turboladdare som kan leverera upp till ca. 225 hk. Turboladdaren för en sådan bil kostar i trakterna kring 4500 och dessutom måste bilen "chippas" för den nya installationen. Det är inte nödvändigt men rekommenderas att montera en frontmonterad intercooler till uppsättningen. Om du har bestämt dig för att ha en av följande turboladdare i bilen men inte vet vad du ska köpa kan du skriva till oss och ange din modell, och vi återkommer snarast möjligt.

    Turbo som passar längsgående motorer

    Turbo som passar tvärställda motorer


    VAG med TFSImotor

    Turbokit till TFSI-motorer är något dyrare än för äldre VAG-bilar. Här hittar du några av de turbosatser vi kan få tag på för VAG-bilar . Om du behöver ett kit till din bil, är du välkommen att kontakta oss via e-post.

     


     


    Vad behöver jag mer till min bil? (Vanligtvis)

    Nedan finns en lista över de mest använda uppgraderingsdelarna som används vid montering av turbosatser.

    Bränslespridare
    Till rekommendation VAG 1.8T använd 440/441 ml. spridare. För BMW M50 rekommenderas 668 ml.

    Större bränslepump

    Cometic ståltopptätning
    Skall användas på BMW M20 / M50

    ARP toppbultar
    Skall används i: BMW M20 / M50

    Rostfritt rör till intercooler

    T-bultklämmor
    Klämmor för intercoolerrör etc.

    Boostcontroller / bleedventil
    Om den inte ingår i satsen (kommer att stå på listan)

    Oil catch behållare

    Powerwrap för att hålla värmen från avgaserna inuti

    Powerblanket för turbo, för att hålla värmen inuti turboladdaren och ge snabbare spool op.

    Turbotändrör

    Rostfritt rör för intercooler och avgassystem

    VAG-bilar - Audi TT 225 hk. luftmassekännare
    Används vid effekter över 250 hk.

     


     

    Får jag monteringsinstruktioner?

    Nej! Tyvärr medföljer inga monteringsinstruktioner.

     


     

    Vad ska jag själv göra om jag vill installera turbokit själv

    Ex:

    Montering av intercooler

    Framställa rostfria rör till intercooler